Skip to content

To interimledere tar Skogluft ut i verden

07.12.2022

Da gründerbedriften Skogluft trengte ny CEO, valgte de management for hire over fast ansettelse. – Jeg trodde ikke slike kapasiteter fantes for et lite selskap som oss, sier gründer og styremedlem Jørn Viumdal.

En drøm, en bok og en idé

En dag fikk Jørn Viumdal en telefon fra en litt frampå forlagssjef. Det var en prat som skulle vise seg å bli såkornet til selskapet Skogluft:

– Han gikk rett på sak og sa: “Jørn, jeg drømte i natt at du skulle skrive en bok”. “Jeg kan ikke skrive”, sa jeg. “Det gjør ingenting”, sa han. Og slik ble boken Skoglufteffekten til, forteller Viumdal.

Skoglufteffekten handler om hvordan naturen påvirker vår trivsel og helse, og hvordan du kan ta skogen inn i huset eller på kontoret – basert på forskning fra NASA og Universitetet på Ås. Rettighetene ble solgt til hundre land, og boken ble en internasjonal suksess.

Viumdal, som siden 80-tallet hadde jobbet med naturens effekt på mennesker, skjønte at han hadde truffet en nerve i markedet. Biooffice, som han grundet i 2004, leverte allerede skreddersydde plantevegger som pryder kontorene til både Google Norge og Oslo Lufthavn, men konseptet var ikke skalerbart. 

Nå ville han knoppskyte kompetanse derfra og starte opp et selskap som kunne bringe skogen inn i de tusen hjem – Skogluft AS ble stiftet i 2018.

Ville ha en CEO som hadde lett for å le

For å ta Skogluft ut i verden trengte Jørn en CEO til sitt nye selskap. Han hoppet over å annonsere i Aftenposten, på LinkedIn eller Finn.no, og slo i stedet på tråden til Narve Karlsen i Interimleder AS. Noen dager senere møtte han tre svært kvalifiserte kandidater i Frognerparken.

– Jeg gjør alle ansettelser gående. Ett av kriteriene mine er at man skal ha lett for å le. Etter fire timers spasertur med alle kandidatene falt valget på Morten Kvam. Det er halvannet år siden, og han har på den tiden utgjort en kjempeforskjell. Jeg trodde faktisk ikke slike kapasiteter fantes for et så lite selskap som oss. Vi kunne vel ikke vært heldigere enn vi var med Morten, forteller en begeistret gründer.

– Du må skjønne sjela til bedriften

Før siste intervju hadde Morten Kvam pløyd gjennom de 285 sidene i Skoglufteffekten og omtrent følt ropet fra villmarken. Mens det livnet i lundar i mai måned 2021, var han i gang hos Skogluft AS på Pier X på Aker brygge:

– Når jeg kommer inn som interimleder, er det viktig for meg å skjønne sjela til bedriften. Så kartlegger jeg det som er på plass, og det som mangler. Som i de fleste startups i denne fasen handler det mye om struktur. Jeg skrev en strategi, som jeg fikk styret med på, og så var vi i gang, forteller Kvam.

Strategiendring skapte behov for interimleder nummer to

Etter sommerferien 2022 foreslo Morten en endring i strategien.

Fra å fokusere på konsumentmarkedet, som nå begynte å bli mer opptatt av å betale økende strømregninger og rentekostnader, ønsket han å høste den lavthengende frukten i bedriftsmarkedet og møte den økende pågangen fra bedrifter som ønsket seg plantevegger. 

Det fikk han styret med seg på.

– Vi trengte noen raskt, som kunne ta eierskapet til bedriftssalget, og siden jeg hadde sparret med Narve hos Interimleder med jevne mellomrom, tok jeg kontakt. Kort tid etterpå fikk vi Thomas ombord, sier Kvam.

Thomas Elton startet som salgssjef bedrift 6. november 2022, og hadde kun vært på jobb et par dager da intervjuet til denne artikkelen ble gjort. Som interimledere flest hadde han truffet bakken løpende og allerede strømlinjeformet hele salgsprosessen fra A til Å.

– Jeg hadde ikke sett for meg å jobbe med planter, men da utlysningen kom, traff den meg midt i hjertet. Forskningen og filosofien som Skogluft er bygd på tiltaler meg veldig, og det de har fått til så langt på reisen var noe jeg ønsket å være med på videre, sier Elton.

Topper laget med innleid lederkraft

Både Morten og Thomas er innleid som interimledere fra Interimleder AS. Det er en modell som passer et startup bra, mener Kvam:

– Jeg er en stor fan av å leie inn ressurser på behovsbasis. Vi har en sterk CFO vi benytter på den måten og flere andre. Som oppstartselskap vil vi ikke ta på oss mange faste kostnader, så innleie er ideelt for oss. Det gjør at vi kan toppe laget uten å allerede være et milliardforetak. 

Ekspanderer til utlandet via strategiske partnerskap

Siden Kvam tok over roret i Skogluft har de nå nådd en månedlig omsetning på rundt 200 000 kroner. Mesteparten er prosjektsalg, men det er et potensiale for en økende andel repeterende inntekter (recurring revenue) gjennom serviceavtaler og leasing.

Selskapet har klart å opprettholde et lavt kostnadsnivå, fokuserer nå på større bedriftsprosjekter, og er på vei mot break even, noe han ser gjør noe med dynamikken og interessen rundt selskapet, spesielt på investorsiden.  

Kvam har også gjort seg verdifulle erfaringer med den internasjonale ekspansjonen:

– Vi har inngått et strategisk partnerskap med en planteaktør i Tyskland, hvor vi lanserer i januar. De fattet interesse for oss på grunn av storytellingen og visjonen vår, “reconnecting people with nature”. Vi har bare investert 10 000 kroner i å få språkvasket det tyske markedsmateriellet. Vi gjorde noe lignende i Nederland, men valgte da å gjøre alt selv, noe som var langt dyrere. Strategiske partnerskap er mye mer kostnadseffektive og tidsbesparende.

– Toppledere og styrer må få øynene opp for interimledelse 

Kvam opplever at interimledelse som bransje har blitt mye mer moden de siste årene, og han er klar på at det er et verktøy flere burde få øynene opp for:

– Hvis du har en bedrift med en stor utfordring eller mulighet, der du har behov for andre ressurser enn du har i dag, så er det veldig prekært om du ikke får tak i de ressursene. Toppledere og styrer må bli kjent med mulighetene interimledelse skaper. 

– Interimleder gir meg mye verdi

Som interimleder er Kvam begeistret over den verdien han får fra Interimleder AS:

– Interimleder AS bidrar ikke bare med å gjennomføre en transaksjon, men de bygger en relasjon, både med oppdragsgiver og oppdragstaker. De gir meg relevante bloggartikler som jeg velger å ta meg tid til å lese, samlinger jeg ofrer fritiden min for å delta på, og så har jeg en tett dialog med Narve, som har vært en god sparringspartner hele veien.

–  Jeg er utrolig stolt og glad for å få lov til å bidra litt til suksessen i Skogluft. Jeg elsker både idéen, folkene og produktene, så dette er definitivt en vinn-vinn, sier partner og seniorrådgiver i Interimleder, Narve Karlsen.

 

Om Skogluft AS:

  • Etablert i 2018 og har hovedkontor i Oslo
  • Leverer levende plantevegger til privat- og bedriftsmarkedet
  • 7 medarbeidere i Norge

Situasjon og utfordring:

  • Bedriften trengte en CEO våren 2021 for å ta selskapet ut i verden, få fotfeste i privatmarkedet og skalere forretningsmodellen
  • Bedriften trengte etter hvert en salgssjef til å møte etterspørselen fra bedriftsmarkedet

Løsning og resultater:

  • Leide en erfaren interimleder som CEO og en som salgssjef for bedriftsmarkedet
  • Fikk struktur på prosesser, prosjekter og leveranser og konkretiserte produkter
  • Strøminjeformet salgsprosessen
  • Endret strategi for å sikre en raskere, mer lønnsom vekst
  • Har gått fra 0 til over 200 000 i månedlig omsetning