Interimleder feirer 20 år som markedsleder innen lederutleie

Det var en mørk og stormfull aften i den vesle, spanske havnebyen Nerja. En ung, nordtysk dame søker ly fra regnet i en bar. Der kommer hun i prat med en sjarmerende hedmarking som nettopp har kommet fra Cuba med en forretningsidé om å leie ut ledere på midlertidig basis. Her starter historien om Interimleder AS, som i år feirer 20-årsjubileum.

Amors pil

Silke heter den unge damen i fortellingen. Hun minnes godt det første møtet med Sverre Guttorm Holen den kvelden i år 2000:

– Vi var begge i dårlig humør på grunn av været og kom fort i snakk. Han fortalte at han hadde dratt til Cuba for å finne seg selv og skrive bok, men at han i stedet hadde fått en forretningsidé. Da han skulle gå tappet han meg på skulderen og inviterte meg på middag samme kveld. Ufarlig, tenkte jeg. Han var jo tjueto år eldre enn meg. Lite visste jeg hva det ville bringe.

Amors pil traff nemlig blink den kvelden. De to ble ikke bare herr og fru Holen, men også partnere i Interimleder AS, noe de var fram til Sverres bortgang i 2017.

Jobbet døgnet rundt

Interimleder AS ble stiftet 3. april 2001. På første styremøte deltok Silke Holen, Sverre Holen, Harald Heier, Stig Hammer, Arne Rød, Einar Wahlstrøm og Hans Paul Finsrud. Sistnevnte kjente Sverre som tjueårig kollega i konsulentselskapet Holen, Finsrud & Partners:

– Sverre og Silke utfylte hverandre godt. Han var sjarmerende, kreativ og flink med folk. Hun var strukturert, handlekraftig og hadde som leder det Sverre manglet. Hun skal ha mye av æren for at Interimleder kom ut av den famlende starten selskapet hadde.

De første årene jobbet Silke og Sverre døgnet rundt med utgangspunkt i Sverres nettverk. De gjorde alt selv. Fra regnskap til PR-arbeid. Her er de foreviget i Aftenposten 16. mars 2003:

 

– Vi var så innstilt på å lykkes at skillet mellom jobb og privat ble visket ut. Men du så glade vi var da vi landet den første kontrakten, som var lederutleie til Kongsberg-gruppen. Salg var nemlig utfordrende, siden filosofien blant ledere var at du eier dine ansatte slik du eier huset ditt. Det tok lang tid før den bevisstheten endret seg, forteller Silke.

Regnskapstallene fra 2002 viser en omsetning på 3,5 millioner og et driftsresultat på minus 220 000. Først i 2004 viser den svarte bunnlinja seg, og siden går det oppover. Med kontor på Skullerud bygger Interimleder AS seg sakte men sikkert opp som Norges eneste tilbyder av interimledertjenester, og i 2014 omsetter de for over 28 millioner.

Stafettveksling

I desember 2014 gir Sverre stafettpinnen videre til Vegard Rooth, som tar over som administrerende direktør. Vegard har vært styremedlem i selskapet i fem år og har selv erfaring som interimleder.

På et styremøte på Østmarksetra på nyåret i 2015, inviterer de en gammel kjenning, Stig Hammer fra MarkedsPartner, som introduserer styret for en ny markedsføringsstrategi.

– Da Stig fortalte oss at vi måtte begynne å blogge to ganger i uken for å bli synlige på Google, tenkte jeg umiddelbart fotballfruer og rosablogging. Men der startet vi vår digitale markedsreise med inbound marketing, som har bidratt til at vi har bygget en posisjon som tankeledere i vår nisje og doblet omsetningen, forteller Vegard.

Fire år etter omsatte Interimleder AS for over 60 millioner kroner og hadde styrket bunnlinjen betraktelig.

– Jeg tenkte at det var tøft av Interimleder, som et relativt lite selskap, å satse slik de gjorde. De var tidlig ute, innovative og fremoverlente, men så hadde vi også et tillitsforhold å bygge på i utgangspunktet. Det er hyggelig å ha vært med som en bidragsyter, og jeg er imponert over hvordan de har utviklet selskapet til hva det er i dag, sier Stig Hammer.

– Interimlederne er gullet vårt

En bedrift er imidlertid ingenting uten et produkt. Interimleders produkt er interimlederne, eller «gullet vårt», som de kaller dem internt på huset. Gjennom årene har selskapet lagt ned mye krefter i å løfte interimlederrollen og skape et nettverk og en tilhørighet for interimlederne.

Siden 2007 har de arrangert båttur med interimledere, kunder og partnere. Og siden 2017 har de kåret Årets interimleder og Interimdagen. I tillegg til de har de arrangert en rekke seminarer og webinarer for å utdanne markedet om fordelene med interimledelse.

En annen viktig kanal er Interimlederbloggen, med 50 000 besøk i året. Med Vegard som primus motor og fast bidragsyter, og med profilerte og kunnskapsrike gjestebloggere, har bloggen satt temaer som bærekraftig ledelse, endringsledelse og prestasjonsledelse på agendaen.

Markedsleder

I 2021 feirer Interimleder AS 20 år. Selskapet er markedsledende, og altså ikke lenger alene i det norske markedet, selv om de lenge gikk foran og tråkket opp fotsporene. Med to tiårs erfaring, en base på 2600 norske og 30 000 internasjonale interimledere, har de et unikt konkurransefortrinn som kundene setter pris på.

Når Norge åpner opp igjen vil nok kontoret på C. J. Hambros plass 2C igjen yre av liv. I mellomtiden drives selskapet fra hjemmekontor, hvor Silke, Vegard og seniorrådgiverne Geir Erik Lian, Narve Karlsen og Petter Quinsgaard jobber hardt for å hjelpe bedrifter som trenger topplederkompetanse raskt. En ting er de nok alle enige om. Det var bra det hølja ned den aprilkvelden i Nerja.

Ønsker du en uforpliktende prat om deres behov? Ta kontakt med oss i dag!