Skip to content
18.09.2020

Fra arkivet: «Ambassadøren»

– Som interimleder er du en ambassadør både for deg selv og den du representerer. Du må legge igjen et proft arbeid som reflekterer kvalitet og resultat. Intet mindre enn det, og slik må det være, sier Leo Helland. Vi intervjuet han etter et 8 måneder langt interimlederoppdrag for Wärtsilä.

Leo Helland vokste opp midt i oljebeltet og tok utdanning innen petroleumsteknologi ved Universitetet i Stavanger. I studietiden jobbet han en del offshore, og har tilbragt fem år ute på plattform i britisk og norsk virksomhet. Senere bygget han på med Master of Management ved Handelshøyskolen BI. Gjennom 30 år i olje- og gassindustrien har han jobbet i mange ulike stillinger, fra salgssjef og markedsdirektør til COO og CEO - både innenlands og utenlands, spesielt mye mot Asia-Pacific, USA og Brasil. I fjor høst tok han steget ut fra fast ansettelse til interimledertilværelsen:

– Jeg er glad i endringer og søker ikke det trygge og forutsigbare. Det å gå utenfor egen komfortsone, og samtidig håndtere risikoen på en sikker måte passer meg utmerket. Det å jobbe som interimleder var derfor et helt naturlig steg for meg, sier Helland.

Første oppdrag

Høsten 2014 startet han i sitt første interimlederoppdrag som prosjektdirektør for Wärtsilä, en global markedsleder innen skipsutstyr for marine- og energimarkedene. Helland beskriver prosessen og oppstarten slik:

– Det var en veldig kort prosess. Du stiller på intervju på tirsdag, skriver kontrakt på torsdag og er på jobb på mandag. Så har du 4-5 dager på å sette deg inn i de lokale forholdene og gjennomføre intervjuer med lederne, før du utarbeider en plan for operative grep og iverksetter denne raskt. En stor kontrast til fast ansettelse, hvor du som CEO har en grace-periode på 3 måneder. Som interimleder må du kunne vise til noe etter 2-3 uker. Alles øyne er på deg og du må levere under press. Men det er jeg komfortabel med, for man har som regel vært gjennom de samme situasjonene før. 

Mandatet

Hellands mandat som prosjektdirektør i Wärtsilä var å øke inntjeningen i alle globale shipping- og offshore-prosjekt. Oppdraget hadde en planlagt varighet på 6 måneder og krevde en person som mestret alt fra produkter og teknologi til gjennomføring av prosjektleveranser, innkjøp, kontrakter og personale - og ikke minst det tverrkulturelle spennet fra Korea og Kina til Brasil. 

– Et viktig kriterium for å lykkes er at du tilpasser det du har med deg i ryggsekken til markedet bedriften jobber i og den kompetansen de ansatte har. Ydmykhet for de proffe fagfolkene du har i organisasjonen er også helt nødvendig for å skape en gjensidig respekt og et sterkt team som får ting gjort. Dette fungerte veldig godt i Wärtsilä, og jeg hadde full tillit fra ledelsen og backing i organisasjonen fra dag en. 

Resultater

– Vi gjorde en full gjennomgang av alle leverandører og startet strategisk utvikling av hovedleverandører i Kina og Europa. Vi gjorde også en god del internopplæring innen prosjektgjennomføring og forbedret gjennom dette inntjeningen i kontraktene som var signert. Fortjenestemarginen er nå vesentlig opp og administrasjonen fikk pusterom til å finne en ny fast leder som nå er på plass, forteller Helland.

Kulturforskjeller

Noe forretningsfolk og diplomater fort må lære seg i internasjonale stillinger er hvordan de må navigere og kommunisere i andre kulturer. Å bomme på ting som kanskje virker helt trivielle kan koste deg en kontrakt eller to:

– I Asia er det vanlig å gi gaver når forretningsfolk møtes. En kollega av meg reiste til Kina og tok med seg en bunadskniv i sølv, pakket inn i fint hvitt papir. Det gikk helt galt. Han lærte senere at det å gi en kniv til en kineser er en oppfordring til å ta liv, og hvitt symboliserer død og begravelse. Det ble ingen kontrakt. Det ble det imidlertid på en annen kollega av meg som dro til Saudi-Arabia. Hans gave var mer passende, et forseggjort kompass som viste veien til Mekka. I Asia handler det også mye om "give face" eller å gi positiv anerkjennelse, spesielt i nærvær av vedkommendes sjef. Da bygger du langsiktige relasjoner. 

 

Artikkelen ble opprinnelig publisert 18. september 2015