Bak fra venstre: Henrik Kolderup (innkjøpsdirektør), Per Christensen (adm. dir.), Freddy Eriksen (kommersiell direktør, tidligere interim). Foran fra venstre: Jon Eldon (driftsdirektør), Kirsti Marken-Puloiväli (HR-direktør) og Joar Kavli (interim finansdirektør).

Bak fra venstre: Henrik Kolderup (innkjøpsdirektør), Per Christensen (adm. dir.), Freddy Eriksen (kommersiell direktør, tidligere interim). Foran fra venstre: Jon Eldon (driftsdirektør), Kirsti Marken-Puloiväli (HR-direktør) og Joar Kavli (interim finansdirektør).

I denne ledergruppen er to av seks interimledere

I den norske ledergruppa til Fazer Food Services er to av seks interimledere. – Det gir oss fleksibilitet i en krevende overgangsfase, sier administrerende direktør, Per Christensen. Han leder et selskap som nylig ble kjøpt opp, og som avventer konkurransegodkjenning.

Snuperasjon krevde rask tilgang på tung lederkompetanse

Da Per Christensen tiltrådte som ny administrerende direktør i november 2018, var Fazer Food Services midt i en snuoperasjon. Selskapet hadde samme år leid inn en interimleder som etter kort tid ble fast ansatt som kommersiell direktør. Nå skulle de hente inn en interim økonomidirektør som kunne ta fatt på utfordringer utenfor en vanlig driftssituasjon.

- Vi trengte en nøkkelperson med finanskompetanse, raskt. En med tyngre kompetanse enn vi hadde gått for om vi skulle rekruttert til en fast stilling. Det fikk vi, og nå har vi forlenget avtalen. I april hentet vi dessuten inn en tredje interimleder til en rolle som senior HR manager, forteller Christensen.

Allerede i mai 2019 ble Fazer Food Services, som er en ledende nordisk leverandør av måltidstjenester, kjøpt opp av Compass Group PLC.

- Akkurat nå er vi i en situasjon hvor vi venter på EU-kommisjonens konkurransegodkjenning, så vi vet ikke når eller hvorvidt en integrasjon vil skje. Det er fint å ha fleksibilitet i en slik situasjon, sier Christensen.

- Jeg har egentlig alltid hørt om Interimleder

Som kunde er Christensen godt fornøyd:

- Jeg har høy tillit til måten Interimleder jobber på. Det viktigste beviset er at de menneskene vi har fått har fungert veldig godt. Jeg er avhengig av at nøkkelpersoner er trygge i jobben sin, og at de tar ansvar. Interimlederne våre har gjort det fra dag én.

På spørsmål om hvordan han først hørte om Interimleder AS, tenker Christensen seg litt om før han svarer:

- Jeg har egentlig alltid hørt om Interimleder.

Har tro på interimleder som voksende fenomen

- Jeg tror definitivt at interimledelse kommer til å bli mer brukt i fremtiden, desto mer når vi ser de store endringene som skjer i næringslivet. Interimledere er vant til å sette seg inn i ting fort, de trenger ikke opplæring, og de vet hvilke spørsmål de skal stille til oppdragsgiver for å få avklart forventningsbehovet, avslutter Christensen.